Marantz


Because Music Matters

marantz.jpg

marantz1.jpg

Marantz - Because Music Matters

Marantz historia tar sin början år 1948 när ljudpionjären Saul B. Marantz i sitt hem, en villa i New York, börjar att för hand bygga 'Audio Consolette', den första i produktserien, som idag har tillverkats i totalt över 60 år i olika utföranden.

Missnöjd med utrustningen för uppspelning av LP-skivor som finns tillgänglig omkring år 1948, spenderar Saul många timmar i sin källare med att konstruera förstärkare för att med bättre ljudkvalitet kunna spela sin samling av LP-skivor. 1952 skapar Saul vad som för den tiden var ett revolutionerande försteg. Denna döpte Saul till 'Audio Consolette', och efter bara ett år hade orderboken växt till över 400 enheter.

1953 startar Saul B. Marantz företaget Marantz, och öppnar en fabrik i Woodside, N.Y. 1954 lanseras 'Model 1 Mono Försteg', en kommersiell uppföljare till Audio Consolette. Model 1 blir prisad för sin fina ljudkvalitet, och 1956 kommer 'Model 2', följd av en lång rad produkter under åren som kommer. 'Model 7' som lanseras år 1958 är företagets första stereo-försteg, och är också den första produkten som får funktionen 'Marantz circuit'.

Under 1960-talet stiger produktionskostnaderna kraftigt i förhållande till intäkterna för den relativt lågt prissatta 'Model 10B'. P.g.a. företagets allt sämre ekonomi säljer Saul år 1964 hela Marantz till ett företag vid namn Superscope, som under den tiden importerade och distribuerade Sony-bandspelare i USA. Efter Sauls avgång år 1967 riktar Marantz in sig på att bredda sitt utbud av mer prisvärda produkter, och under 1970-talet sker sedan mer och mer av tillverkningen i Japan medan utveckling av nya produkter sker i Kalifornien.

I december 1980 förvärvar Philips Marantz som dotterbolag. År 1982 släpper Philips sin första CD-spelare, CD-63, men under märket Marantz. Även om Sony tekniskt sett är först på marknaden med sin CDP-101, så är CD-63 världens först presenterade CD-spelare!

I maj 2001 köper Marantz Japan varumärket Marantz och dess rättigheter, dotterbolag och tillgångar i Europa och Amerika från Philips. Marantz varumärke, som hade gått igenom en rad olika övergångar är nu helt enat i Marantz Japan. Det markerar en viktig tid för Marantz Japan Inc. eftersom det blir ensamt ansvarigt för allt från initial produktutveckling till marknadsföring.